교수소개
조교수
2018.05.19 University of Texas at Austin (Ph.D)
2012.08.24 고려대학교 (문학석사)
2010.02.25 고려대학교 (문학사)
-
Comparing metaverse and face-to-face instruction for enhancing English skills and attitudes among EFL adolescents, Education and Information Technologies , 제30권(집) , 제6호 , PP.8215~8244 , 2025.04.01
예비교사의 가상현실(VR) 활용 교육 인식에 관한 연구, 교육방법연구 , 제36권(집) , 제4호 , PP.509~528 , 2024.11.30
Effects of self-regulation, goal orientation, and anxiety on EFL speaking in metaverse and face-to-face contexts, English Teaching(South Korea) , 제78권(집) , 제4호 , PP.219~248 , 2023.12.31
초등교사의 온라인 수업 경험에 대한 내러티브 탐구: 테크놀로지 활용 수업에 대한 교사 인식을 중심으로, 교육방법연구 , 제35권(집) , 제3호 , PP.457~483 , 2023.08.31
Exploring teachers’ intention to integrate technology: A comparison between online- and AR/VR-based instruction, Technology Pedagogy and Education , 제32권(집) , 제4호 , PP.537~554 , 2023.08.08
AI 활용 교육에 대한 대학 예비교수자의 인식 및 요구, 교육문화연구 , 제29권(집) , 제3호 , PP.303~326 , 2023.06.30
A systematic review of conversational AI in language education: Focusing on the collaboration with human teachers, Journal of Research on Technology in Education , 제55권(집) , 제1호 , PP.48~63 , 2023.01.03
Immersive virtual reality for increasing presence and empathy, JOURNAL OF COMPUTER ASSISTED LEARNING , 제38권(집) , 제4호 , PP.1115~1126 , 2022.08.31
원격수업 교수활동이 학업성취도에 미치는 영향: 원격수업 유형별 만족도의 매개효과를 중심으로, 교육방법연구 , 제34권(집) , 제2호 , PP.315~341 , 2022.05.31
청소년의 미디어 비판적 사고 능력의 종단적 변화 및 영향요인 탐색, 교육정보미디어연구 , 제27권(집) , 제4호 , PP.1429~1456 , 2021.12.30
코로나19 시대 초등학교 교사의 수업 경험에 관한 현상학적 연구: 비대면 수업을 중심으로, 교사교육연구 , 제60권(집) , 제3호 , PP.463~478 , 2021.09.30
교사의 ICT 활용에 대한 학생의 수업인식 구조관계분석, 교육정보미디어연구 , 제27권(집) , 제2호 , PP.531~557 , 2021.06.30
Augmented reality and virtual reality for learning: An examination using an extended technology acceptance model, IEEE Access , 제9권(집) , PP.6798~6809 , 2021.01.01
수업방법에 대한 교사와 학생의 인식 및 집단별 특성에 대한 연구, 교육방법연구 , 제32권(집) , 제4호 , PP.575~605 , 2020.11.30
교사의 AR·VR 테크놀로지 활용 수업 인식에 대한 잠재프로파일 분석 및 영향변인 탐색, 교육정보미디어연구 , 제26권(집) , 제2호 , PP.367~393 , 2020.06.30
교사들의 테크놀로지 활용 연구 : TAM 모형을 중심으로, 한국교육학연구 , 제26권(집) , 제2호 , PP.125~146 , 2020.06.30
온라인매체 활용 교육과 가상⋅증강현실 활용 교육에 대한 교사의 TPACK 수준 비교, 교육방법연구 , 제32권(집) , 제2호 , PP.233~254 , 2020.05.31
교사들의 테크놀로지 활용 교육을 위한 학교의 지원 중요성 분석, 제주대학교 교육과학연구 , 제22권(집) , 제1호 , PP.21~42 , 2020.02.29
스마트패드 기반 수학 수업에서 디지털 리터러시와 학습만족도, 학업성취도에 대한 학습몰입의 매개효과, 교육문제연구 , 제32권(집) , 제4호 , PP.163~189 , 2019.11.30
Elementary teachers’ perception on student competencies, teacher role, and instruction in the forthcoming educational environmental change, Educational Technology International , 제20권(집) , 제1호 , PP.109~135 , 2019.04.30
Examining the role of professional development in a large school district’s iPad initiative, Journal of Research on Technology in Education , 제50권(집) , 제1호 , PP.48~69 , 2018.01.02
The effect of student teaching experience and teacher beliefs on pre-service teachers' self-efficacy and intention for using technology in teaching, Teachers and Teaching , 제23권(집) , 제7호 , PP.829~842 , 2017.10.03
Examining teachers’ use of iPads: Comfort level, perception, and use, Journal of Research on Technology in Education , 제48권(집) , 제3호 , PP.159~180 , 2016.05.01