교수소개

부교수

유우현
직책/직급
부교수
주전공
뉴미디어, 헬스커뮤니케이션, 위험커뮤니케이션
담당과목
디지털미디어리터러시, 헬스커뮤니케이션의이해, 1인미디어콘텐츠기획, 혁신미디어기술과실무역량, 미디어데이터사이언스캡스톤디자인, 미디어빅데이터분석
전화번호
032-835-8598
이메일
wyoo@inu.ac.kr
홈페이지
https://scholar.google.com/citations?user=BN9fQfQA
학력

2014.08.24 University of Wisconsin - Madison  (언론학박사)

2003.08.25 성균관대학교  (언론학석사)

2001.08.25 성균관대학교  (정치학사)

경력

2020.09 인천대학교 미디어커뮤니케이션학과 (부교수)

2017.03 ~ 2020.08 인천대학교 미디어커뮤니케이션학과 (조교수)

2014.09 ~ 2017.02 동국대학교 (조교수)

연구실적
<논문> 

NFT 특성이 NFT 구매의도에 미치는 영향: 확장된 기술수용모델(ETAM)의 적용, 광고연구 , 제138권(집) , 제138호 , PP.77~106 , 2023.09.30

연애 리얼리티 프로그램 <나는 솔로> 시청이 연애 및 결혼 기대감에 미치는 영향, 미디어 경제와 문화 , 제21권(집) , 제3호 , PP.97~132 , 2023.08.25

The effect of social media on preventive behavioural intention during the COVID-19 pandemic: Mediating roles of interpersonal communication, social media expression and knowledge, Journal of Creative Communications , 제18권(집) , 제2호 , PP.166~182 , 2023.07.31

Communication inequalities in the COVID-19 pandemic: Socioeconomic differences and preventive behaviors in the United States and South Korea, BMC PUBLIC HEALTH , 제23권(집) , 제1호 , PP.1290~ , 2023.07.05

건강의 사회적 결정요인이 코로나19 예방행동 의도에 미치는 영향: 정보 처리와 정보 탐색의 매개 역할, 광고연구 , 제137권(집) , 제137호 , PP.47~74 , 2023.06.30

명품 브랜드 광고에서 광고모델의 미소가 가져오는 부정적 효과: 브랜드 유능함 인식의 매개효과를 중심으로, 사회과학연구 , 제30권(집) , 제1호 , PP.82~100 , 2023.03.20

Exposure to COVID-19 misinformation across instant messaging apps: Moderating roles of news media and interpersonal communication, International Journal of Communication , 제17권(집) , PP.712~734 , 2023.01.01

Addressing the social determinants of health in South Korea: Moderating role of mHealth technologies, International Journal of Environmental Research and Public Health , 제19권(집) , 제3호 , PP.1871~ , 2022.02.01

Predictors of viewing YouTube videos on Incheon Chinatown tourism in South Korea: Engagement and network structure factors, Sustainability , 제13권(집) , 제22호 , PP.12534~ , 2021.11.12

The exploration of how social media cultivate college student smokers: Theorizing valence of communication, impression management, and perceived risks and benefits of smoking in the O1-S-R1-O2-R2 model, HEALTH COMMUNICATION , 제36권(집) , 제11호 , PP.1426~1440 , 2021.09.19

Predictors of expressing and receiving information on social networking sites during MERS-CoV outbreak in South Korea, JOURNAL OF RISK RESEARCH , 제23권(집) , 제7-8호 , PP.912~927 , 2020.12.06

A smartphone-based support group for alcoholism: Effects of giving and receiving emotional support on coping self-efficacy and risky drinking, Health Informatics Journal , 제26권(집) , 제3호 , PP.1764~1776 , 2020.09.07

Differential effects of content-oriented versus user-oriented social media on risk perceptions and behavioral intentions, HEALTH COMMUNICATION , 제35권(집) , 제1호 , PP.99~109 , 2020.01.02

How risk communication via Facebook and Twitter shapes behavioral intentions: The case of fine dust pollution in South Korea, JOURNAL OF HEALTH COMMUNICATION , 제24권(집) , 제7-8호 , PP.663~673 , 2019.11.19

Exploring risk perception and intention to engage in social and economic activities during the South Korean MERS outbreak , International Journal of Communication , 제12권(집) , PP.3600~3620 , 2018.09.15

TV 뉴스 브랜드 자산 평가가 채널 충성도에 미치는 영향과 TV 뉴스 충성도의 매개효과: KBS와 JTBC TV 뉴스를 중심으로, 광고학연구 , 제29권(집) , 제2호 , PP.55~78 , 2018.03.09

Predicting changes in giving and receiving emotional support within a smartphone-based alcoholism support group, COMPUTERS IN HUMAN BEHAVIOR , 제78권(집) , PP.261~272 , 2018.01.02

Breast cancer survivors’ contribution to psycho-social adjustment of newly diagnosed breast cancer patients in a computer-mediated social support group, JOURNALISM & MASS COMMUNICATION QUARTERLY , 제94권(집) , 제2호 , PP.486~514 , 2017.06.23

The impact of social media on risk perceptions during the MERS outbreak in South Korea, COMPUTERS IN HUMAN BEHAVIOR , 제72권(집) , PP.422~431 , 2017.03.03

How social media influence college students' smoking attitudes and intentions, COMPUTERS IN HUMAN BEHAVIOR , 제64권(집) , PP.173~182 , 2016.11.01

The effects of SNS communication: How expressing and receiving information predict MERS-preventive behavioral intentions in South Korea, COMPUTERS IN HUMAN BEHAVIOR , 제62권(집) , PP.34~43 , 2016.09.01

매스미디어 노출과 메르스 예방행동 의도의 관계에서 대인커뮤니케이션의 역할:면대면 및 온라인 커뮤니케이션의 매개 및 조절효과, 한국방송학보 , 제30권(집) , 제4호 , PP.121~151 , 2016.07.01

The Effects of Expressing Religious Support Online for Breast Cancer Patients, HEALTH COMMUNICATION , 제31권(집) , 제6호 , PP.762~771 , 2016.06.01

Examining predictors of online news use: perceived bias in traditional media and preference for partisan news, info , 제18권(집) , 제4호 , PP.59~72 , 2016.06.01

TV조선과 JTBC의 시청 동기 및 모 브랜드 자산 평가가 채널의 지속적 시청 의도에 미치는 영향, 방송통신연구 , 제94호 , PP.9~36 , 2016.04.01

폭력 범죄 보도가 어린이에게 미치는 정서적 및 인지적 영향:두려움 반응의 매개적 역할을 중심으로, 한국언론학보 , 제60권(집) , 제1호 , PP.42~67 , 2016.02.01

The influence of celebrity exemplars on college students' smoking, JOURNAL OF AMERICAN COLLEGE HEALTH , 제64권(집) , 제1호 , PP.48~60 , 2016.01.01

Patient-Clinician Mobile Communication: Analyzing Text Messaging Between Adolescents with Asthma and Nurse Case Managers, TELEMEDICINE AND E-HEALTH , 제21권(집) , PP.62~69 , 2015.01.01

The Role of the Family Environment and Computer-Mediated Social Support on Breast Cancer Patients' Coping Strategies, JOURNAL OF HEALTH COMMUNICATION , 제19권(집) , 제9호 , PP.981~998 , 2014.04.01

Giving and receiving emotional support online: Communication competence as a moderator of psychosocial benefits for women with breast cancer, COMPUTERS IN HUMAN BEHAVIOR , 제30권(집) , PP.13~22 , 2014.01.01

It is out of my hands: how deferring control to God can decrease quality of life for breast cancer patients, PSYCHO-ONCOLOGY , 제22권(집) , 제12호 , PP.2747~2754 , 2013.12.01

The effects of expression: How providing emotional support online improves cancer patients' coping strategies, Journal of the National Cancer Institute - Monographs , 제0권(집) , 제47호 , PP.169~174 , 2013.12.01

Taking the die out of diet: Media and interpersonal communication's impact on healthy eating habits, Journal of Communication in Healthcare , 제6권(집) , 제1호 , PP.3~11 , 2013.03.01

Influence of communication on colorectal cancer screening: Revisiting the Health Belief Model, Journal of Communication in Healthcare , 제6권(집) , 제1호 , PP.35~43 , 2013.03.01

Predictors of the change in the expression of emotional support within an online breast cancer support group: A longitudinal study, PATIENT EDUCATION AND COUNSELING , 제90권(집) , 제1호 , PP.88~95 , 2013.01.01

Expression and reception of treatment information in breast cancer support groups: How health self-efficacy moderates effects on emotional well-being, PATIENT EDUCATION AND COUNSELING , 제81권(집) , PP.41~47 , 2010.12.01

<저서> 

헬스 커뮤니케이션 메시지: 이론과 전망, 지금(도서출판) , 2023.12.15

메디커뮤니케이션 - 의료커뮤니케이션과 마케팅, 학지사 , 2022.07.05